ØYSTEIN WYLLER ODDEN OG KRISTOFFER MYSKJA

Komposisjon for filleproletariatet, 2022

The lumpenproletariat is passive decaying matter of the lowest layers of the old society(...) - Marx og Engels
Duene i byen er en innført art, opprinnelig klippeduer fra Sør-Europa og Mesopotamia, domestisert først til mat, deretter som kommunikasjonsteknologi. Ved innføringen av raskere fraktmidler for post og oppfinnelsen av elektronisk kommunikasjon mistet duene sine funksjoner for oss mennesker. Likevel ble de boende i byene der bygningene minner om klippene de er evolvert frem til å trives i. Her er også tilgangen på mat, i form av vårt avfall, god. Med nytteverdien forsvant også statusen duene hadde blant menneskene.

Komposisjon for filleproletariatet er en interaktiv lydskulptur der interaktiviteten er forbeholdt byens fugler, fortrinnsvis duer. Skulpturen består av et lite klokkespill på fem stemte klokker og en kombinert spillepult og fôringsautomat, montert på en multimast. På gitte tidspunkt sprer fôringsautomaten duefôr ut til fem matingshull som utgjør spillepulten. Hvert hull er koblet til hver sin klokke slik at duenes spising trigger de respektive klokkene. Klokkespillet er stemt i en uforløst pentaton skala med utgangspunkt i overtonerekken til duren fra strømnettet.

Skulpturen er Wyller Odden og Myskjas første samarbeidsprosjekt.

Spilletider, hver dag (ca. 5 min):

kl. 08.00
kl. 17.30
kl. 19.00
kl. 20.00

Øystein Wyller Odden (f. 1983, Notodden) har sin utdannelse fra Nordland kunst- og filmskole og Kunsthøgskolen i Oslo. Han arbeider med installasjoner og objekter, ofte i forbindelse med lyd og musikk. Arbeidene tar for seg forholdet mellom teknologi, arkitektur og mennesker, og består i forsøk på å undersøke og eksponere underliggende strukturer i dette materialet. Hans siste utstillinger og prosjekter har vært vist ved institusjoner som Oslobiennalen (2020, 2019), Sørlandsutstillingen, Lista fyr (2019), Kunstnerforbundet, Oslo (2018), Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2018), Oppland Kunstsenter, Lillehammer (2018), Østlandsutstillingen, Trafo Kunsthall, Asker (2018), Arendal Kunstsenter (2018) og Telemark Kunstsenter, Skien (2018)

 Kristoffer Myskja (f. 1985, Finnsnes) bor og arbeider i Oslo. Han har sin utdannelse fra Kunstakademiet i Trondheim og Statens kunstakademi, Oslo. Han arbeider med mekaniske skulpturer og installasjoner. Arbeidene tar for seg problemstillinger rundt teknologi og menneskers bruk av den, men også en bredere, mer generell utforskning av systemer i endring og krefter som påvirker hverandre. Myskja har i de siste årene vært vist ved blant annet Kunsthall Grenland, Porsgrunn (2021), POST gallery, Kaunas, Litauen (2019), SPACE, Pittsburg, PA, USA (2018), Vestfossen Kunstlaboratorium (2018), GREENLIGHTDISTRICT, Kunsthall Grenland, Porsgrunn (20179 og Galleri BOA (2017).