morten jensen vågen

Stealth Tower, 2021

Morten Jensen Vågen finner sin inspirasjon i det offentlige rom og er blant annet interessert i hvordan byrommet er utformet for å forhindre bestemte aktiviteter. I mange av Vågens arbeider undersøker han metoder for å omgå systemer eller hvordan en kan dra nytte av uvanlige muligheter som finnes i et typisk byrom. Vågen benytter ofte funnet materiale fra byrommet til å lage objekter og skulpturprosjekter som interagerer med byrommet og som gjerne også fungerer som gjemmesteder eller utkikksposter. Vågens prosjekter har ofte en aktivistisk undertone som han kombinerer med elementer og fremgangsmåter fra ulike subkulturer og henter stadig inspirasjon fra kamuflasjestrategier, spionutstyr og overvåkning.

Verket Stealth Tower er basert på vakttårn, overvåkning og kamuflasje, og tar visuelt utgangspunkt i objekter som er vanlig å se i det offentlige byrommet. Ved å forme og sveise aluminium har Vågen laget etterligninger av forskjellige gjenstander som han har satt sammen til en skulptur.

Verket ble første gang vist under Skulpturtriennalen i Tøyen kulturpark 2021.

Morten Jensen Vågen, (f. 1987 Haugesund) bor og arbeider i Oslo. Vågen er utdannet fra Kunstakademiet i Oslo (MFA, 2017) og har hatt separatutstillinger ved Bærum Kunsthall (2022); 222T, Oslo (2021); Kurant visningsrom, Tromsø (2021): BOA, Oslo (2019); Studio 17, Stavanger (2018) og på Haugesund Kunstforening (2016). Han har også deltatt på gruppeutstillinger blant annet ved Deichman Bjørvika, Oslo (2020-2021); QB, Oslo (2020); Stavanger Kunstmuseum (2020), Hulias, Oslo (2020); Studio 17, Stavanger (2018); Høstutstillingen, Kunstnernes Hus i Oslo (2017) og Nasjonalgalleriet i Praha (2017).