EIRIK SÆTHER

Here lie the broken bones of E.Sæther, 2022

Sæthers keramiske skulptur, Here lie the broken bones of E.Sæther, viser en nedslitt og vandalisert miniatyrsofa. Tittlen refererer til Hitchcock-filmen Rear Window der hovedkarakteren har brukket beinet i en ulykke og har en gips på beinet med påskriften: «Here lie the broken bones of L.B.Jefferies». Hovedkarakteren, en fotograf, er prisgitt en ganske ubevegelig tilværelse i bakgårdsleiligheten sin. Derfra henfaller han til vouyeristisk å observere naboene sine mens han håper på at noe dramatisk skal skje.

Historisk sett har sofaen utviklet seg fra å være en sosial markør for en dekadent elite til et liggemøbel for konsum av lavkultur. Begrep som sofasliter og sofagenerasjon vitner om at sofaen har blitt et sted hvor vi henfaller til en passiv livsstil, hvor vi kan konsumere fortellingen om andres liv uten selv å bli sett. Med sofaen plassert på gata er den beskyttende og isolerende atmosfæren borte og betrakterposisjonen er snudd. Det skjulte livet bak husets fire vegger kommer til syne.

Eirik Sæther (f. 1983, Halden, Norge) bor og arbeider i Oslo. Han har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo. Tidligere utstillinger og prosjekter inkluderer «The Influencer in my Rear Window», Galleri Brandstrup (2021), «Father’s Figure», DNB Sparebankstiftelsens Art Grant, Oslo Kunstforening, Oslo 2018, «CHINA, Chart Emerging», kuratert av Helga Christoffersen, CHART, København (2017), «Family Friendly» med UKS på Kunstnernes Hus i Oslo (2017); «Blow 2», Jenny's, Los Angeles (2017); «Verdens yngste», Edouard Montassut Paris (2017); Norsk Skulpturbiennale, Vigeland-Museet (2017); deltakelse i den 9. Berlinbiennale (2016); «INNESTEMME» arrangert av Jenny’s på 47 Canal, New York (2015) og utstillingen «Unshelling and Shelling Again», som han kuraterte for Kunsthall Stavanger og Diorama, Oslo (2014). Sæther er en av aktørene bak visningsstedet Haus der Kunst og har også jobbet med kunstnergruppen Institutt for Degenerert Kunst i perioden 2008-2015.