Barbro Raen Thomassen / S for Seeds and Survival

23.05 - 29.09.24


Det vakre kan finnes der vi minst forventer det. Det du ser er ikke alltid det du tror, og det du tror er ikke alltid det du ser. Ni frø – i virkeligheten på størrelse med små sandkorn – hviler på plenen mellom den gamle eika og billedhoggerhuset.

Betydningen av frø og frøets potensiale er grunnleggende eksistensielt. Uten planter som setter frø, vil ikke menneskeheten overleve. Frø forekommer i utallige former, der det ene frøet ser mer utrolig og overraskende ut enn det andre. Barbro Raen Thomassen befatter seg med ugress-frø, det vil si frø av uønskede planter på uønsket sted, planter vi vanligvis misliker og gjør alt vi kan for å fjerne, ta bort, utrydde.

Ugress er en ulempe, men ikke utelukkende. Det kan også være en ressurs, så sant det holdes i sjakk og balanserer rett med matplantene. Noen av dem er spiselige, som meldestokk og brennesle. Noen er nitrogenfikserende og fungerer som gjødsel, som ulike type kløver. Frø av ugress begynner å spire straks det kommer i kontakt med åpen jord. Når ugresset legger seg som en kappe, hindrer det fordampning og at jorda tørker ut. Ugress som lukes blir dessuten god kompost.

Det er den nedvisnende og døende planten som produserer frø. Plantens siste stadium er paradoksalt nok også dens første. Det ligger et paradoks i å hogge forgjengelige frø i evigvarende stein; det tilsynelatende ubetydelige og skjøre blir betydelig og massivt, det lette blir tungt, det lille blir stort, det nesten usynlige blir synlig. Frøet blir brått en bærer av spørsmålet om menneskets og planetens fremtid.

 

Barbro Raen Thomassen (f. 1955 i Tønsberg) er utdannet ved Kunstakademiet i Bergen og ved École des Beaux Arts i Angers (Frankrike). Thomassen har blant annet vist arbeider ved TCG Nordica (Kunming, Kina), European Cultural Centre (Venezia), Kirsten Kjærs museum (DK), Risør Kunstpark, Sørlandets Kunstmuseum (Kristiansand) og RAM galleri (Oslo). Hun har utført utsmykninger i gågata i Vennesla, nye Bøler kirke og Byhaven i Grimstad.

Utstilingen er støttet av Bildende Kunstneres Hjelpefond