Bjørn Mortensen / Stråhytter og gjørmefestninger (Grass huts and mud fortresses)
31.10 - 15.12.2024
Utstillingen Stråhytter og gjørmefestninger fyller alle visningsrommene, kjelleren og hagen til Billedhoggerforeningen. Mortensen bruker byggets arkitektur og rom som utgangspunkt for å utforske og utfordre allegorier, symboler og representasjoner gjennom et eksperimentelt prosjekt som leker med ideer, materialer og visuelle uttrykk.
I rommet i andre etasje møter vi strektegninger som representerer menneskelige figurer, redusert til bruddstykker av streker som antyder kroppsdeler. Disse arbeidene springer ut fra kunstnerens interesse for en type obskøne, ofte seksuelt ladede tegneserier utgitt i lokale varianter i mange vestlige land på 1980- og 90-tallet: Pyton i Norge og Sverige, Myrkky i Finland, og internasjonalt, kanskje mest kjent, MAD (dog mindre eksplisitt enn de nordiske versjonene). Mortensen ser disse magasinene som uttrykk for en kollektiv impuls eller trang, en form for overflod fra det kollektive underbevisste. Tegning har alltid vært en viktig del av Mortensens kunstnerskap, og utgjør også en sentral komponent i de keramiske arbeidene som går igjen i utstillingen.
I hovedsalene vises keramiske skulpturer, veggarbeider i tinn basert på formen til hjelpehåndtak, og monokrome sølvfargede malerier som både reflekterer og absorberer, montert som skjermer. Mortensen har over tid vendt tilbake til ambisjonen om å «lesse på» mulige funksjoner i sine arbeider – flere av skulpturene kan fungere som både beholder, fuglehus, røkelsesholder, fontene, blomsterpotte og hagepeis samtidig. Selv om disse funksjonene kun er potensielle, tilfører de objektene et spekulativt element.
Det overdimensjonerte objektet i kjelleren er et forsøk på å aktivere alle disse potensielle funksjonene samtidig. Nye lag, elementer og funksjoner bygges på, som om alle komponenter drar i samme retning. Mortensen sammenligner det med å prøve å ha en dialog med en svært ekstrovert person som legger ut i en uavbrutt monolog. Det er ikke snakk om utveksling, men nærmest om å utmatte; det dreier seg om å både presse inn og tømme ut alt av potensiale i verket.
Bjørn Mortensen bor og arbeider i Bergen. Han er utdannet ved Central Saint Martins i London og Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Nylige utstillinger inkluderer Feeding Fetish hos VOLT, Bergen, Det skeive blikket, KODE, Bergen, Virksomheten, Kunstnerforbundet, Trompe l'oeil på Gyldenpris Kunsthall og Seid på Knipsu i Bergen. Han har stilt ut blant annet på Standard (Oslo), Kunsthall Oslo, Palass (KRS), KODE, Akershus Kunstsenter, Hordaland kunstsenter og Norsk skulpturbiennale på Vigeland-museet. I 2017 ble Mortensen nominert til Sparebankstiftelsen DNBs kunstnerstipend. Hans verk er inkludert i samlingene til blant annet Nasjonalmuseet i Oslo og KODE i Bergen. Mortensen driver forlaget Apis Press sammen med kunstneren Mathijs van Geest.
Utstillingen er støttet av Kulturrådet
ENGLISH
The exhibition Grass Huts and Mud Fortresses spans all the gallery spaces, including the basement and the garden of the Norwegian Sculptors Society. Mortensen treats the institution’s building as a cohesive structure, playing with allegories and representations in a project driven by an experimental and intuitive approach to ideas, concepts, and materials.
In Utsikten, the top-floor room accessing the balcony, we encounter a series of line drawings. Each drawing suggests a fragmented human figure, reduced to strokes and marks that resemble body parts. These pieces originate from the artist’s curiosity about a specific genre of rude, often sexually suggestive comics popular in the 1980s and 1990s. Local versions included Pyton in Norway and Sweden, Myrkky in Finland, and perhaps the best-known, though less explicit, MAD magazine. Mortensen sees these comics as expressions of an impulse or desire bubbling up from a collective subconscious. Drawing has been a consistent element of Mortensen’s practice and plays an important role in his ceramic works, which are prominently featured in the exhibition.
In the main gallery spaces, we see a collection of ceramic sculptures, pewter wall pieces inspired by the form of grab bars, and monochrome silver paintings. These paintings, mounted as screens, have a dual quality — they are both reflective and absorptive. As is evident in the ceramic sculptures, Mortensen often revisits the idea of “loading” a work with multiplicity of potential functions. These pieces could serve as a container, birdhouse, incense holder, fountain, flowerpot, and garden fireplace all at once. Yet, these functions remain speculative, serving as possibilities rather than practical features.
The oversized piece in the basement takes this concept further, aiming to activate all the potential functions of the object simultaneously. It is layered with various elements, objects, and functions, all pulling in the same direction. Mortensen likens encountering this work to trying to have a conversation with a highly extroverted person on a long-winded monologue. Its not about a dialogue, but rather an exhaustive process of both filling up and draining out every ounce of potential in the piece.
Bjørn Mortensen lives and works in Bergen. He was educated at Central Saint Martins in London and the Bergen Academy of Art and Design. Recent exhibitions include Feeding Fetish at Volt, Bergen, Det skeive blikket, KODE art museum, Bergen, Virksomheten, Kunstnerforbundet, Oslo, Trompe l’oeil at Gyldenpris Kunsthall, and the group show Seid at Knipsu, Bergen. Mortensen has also exhibited at Standard (Oslo), Kunsthall Oslo, Palass (KRS), KODE, Akershus Kunstsenter, Hordaland kunstsenter and The Norwegian Sculpture Biennale at The Vigeland Museum. In 2017, he was nominated for the Sparebankstiftelsen DNB Art Prize. His works are included in collections at, among other, the National Museum in Oslo and KODE in Bergen. Mortensen also runs the publishing house Apis Press with artist Mathijs van Geest.
























Foto: Bjørn Mortensen